Aspiriini ja diabeetikon sydäntautiriski

 

Tohtori Matti Tolonen

 

Noin 80 prosenttia diabeetikoista sairastuu ja kuolee sydän- ja verisuonitauteihin – käyvästä hoidosta huolimatta. Tiukkakaan verensokerin hoito lääkkein ei näytä ehkäisevän diabeetikon sydäntauteja. Lääkärit määräävät aspiriinia siinä uskossa, että se parantaisi ennustetta. Seitsemän uutta tutkimusta kuitenkin kyseenalaistaa tämän käsityksen, kertoo laatulehti British Medical Journal. Uusinta hanketta johtanut skotlantilaisen Dundeen yliopiston tohtori Jill Belch sanoo, ettei ohje aspiriinin käytöstä perustu tutkittuun tietoon.

The Prevention Of Progression of Arterial Disease And Diabetes (POPADAD) -hankkeessa seurattiin 6,7 vuotta 1 276 yli 40-vuotiasta tyypin 1 ja 2 diabeetikkoa. Seurannan alkaessa heillä ei ollut sydän- ja verisuonitautia. Koehenkilöt jaettiin sattumanvaraisesti neljään kaltaistettuun ryhmään, joista yksi sai päivittäin 100 mg aspiriinitabletin ja antioksidanttikapselin, toinen aspiriinia + lumetta, kolmas antioksidanttia + lumetta ja neljäs ryhmä kahta plaseboa. Kussakin ryhmässä oli 318–320 ihmistä. Ryhmien välillä ei ilmennyt eroja kuolleisuudessa sydäntautiin eikä aivohalvaukseen. Ei myöskään kliinisiin sydäninfarkteihin, aivohalvauksiin eikä alaraaja-amputaatioihin.

Tulosten perusteella tukijat eivät suosittele aspiriinia diabeetikoille ennalta ehkäisevänä lääkityksenä. "Sitä vastoin aspiriinia tulisi määrätä diabeetikoille sekundaariehkäisyyn”, tutkijat kirjoittavat. Sillä tarkoitetaan alkaneen taudin tai kohtauksen uusimisen ehkäisyä.

Professori William R. Hiatt toteaa lehden pääkirjoituksessa, että seitsemän huolellisesti kontrolloidun tutkimuksen mukaan, ”aspiriinista ei ole hyötyä sydänkohtausten primaariehkäisyssä, ei edes henkilöillä, joilla on suuri riski. Aspiriini on kuitenkin hyödyllistä henkilöille, joilla on ollut sydäninfarkti tai aivohalvaus.”

Entäpä, olisiko tulos ollut parempi, jos aspiriinin lisänä olisi annettu EPAa? Harvardin yliopisto on näet osoittanut, että se tehostaa aspiriinin vaikutusta valtimoissa. Niiden sisäseinämät muuntavat EPAa resolviiniksi, joka on erittäin tehokas tulehduksen estäjä ja vaimentaja. Juuri tulehdus on syynä valtimoiden kovettumiseen, jäykistymiseen ja ahtautumiseen. EPA sopii erinomaisesti yhteen aspiriinin (ja myös Marevanin) kanssa.

Tehokkain EPA-valmiste on E-EPA, jonka vaikutusta diabeteksessa ja sydän- ja verisuonitaudeissa on tutkittu laajasti. Se vähentää merkittävästi diabeetikon sydän- ja verisuonitaudin riskitekijöitä, kirjoittaa Diabetes Care -lehti. E-EPA vähentää mm. vaarallista kolesterolin fraktiota, sdLDL:ää (small density LDL). Hollantilaisen tutkimuksen mukaan E-EPA ehkäisee diabeetikon veritulppataipumusta. Japanilaisen raportin mukaan E-EPA ohentaa diabeetikon kaulavaltimon paksuuntumista ja parantaa siten aivojen verenkiertoa. E-EPA ehkäisee myös aivohalvauksen uusiutumista, kertoo japanilainen JELIS-tutkimus. Japanissa E-EPAa määrätäänkin yleisesti diabeetikoille 1800 mg päivässä ruuan lisänä, vaikka siellä syödään kala- ja meriruokaa neljä kertaa enemmän kuin länsimaissa. E-EPA on erinomaisen hyvä ravintolisä diabeetikoille ja sydänpotilaille sanovat japanilaiset sydänlääkärit.

Lisää tietoa saat terveyskaupasta tohtori Tolosen maksuttomista oppaista Kalaöljyopas, Hyvän diabeteshoidon opas ja Sydänpotilaan itsehoidon opas.