D-vitamiini torjuu sikainfluenssaa
Tohtori Matti Tolonen
Sikainfluenssa (H1N1-virus) lähti huhtikuussa liikkeelle Meksikosta. Parhaillaan sieltä leviää taudin toinen aalto, joka voi olla ensimmäistä vaarallisempi. Tähän mennessä tauti on tappanut 217 meksikolaista ja 36 amerikkalaista lasta. Sairastuneiden ihmisten veren D-vitamiinipitoisuus on ollut tavallista pienempi, ilmenee Yhdysvaltain Centers for Disease Controlin (CDC) tutkimuksista. D-vitamiinin puute on ilmeisesti myötävaikuttanut lasten sairastumisiin ja kuolemiin, sanoo johtava asiantuntija tohtori John J. Cannell. Hänen lisäkseen monet muut tutkijat uskovat D-vitamiinilisän ehkäisevän tartuntaa ja hillitsevän taudin kulkua.
Cannell on julkaissut Harvardin yliopiston ja muiden asiantuntijoiden kanssa lääkärilehdissä useita artikkeleita D-vitamiinin merkityksestä virustautien torjunnassa. Käsitys sai vahvistusta uudesta 19 000 ihmisen tutkimuksesta. Mitä vähemmän veressä oli D-vitamiinia (25-OHD), sitä herkemmin ja vakavammin flunssa iski. D-vitamiinin niukkuus seerumissa oli erityisen vaarallista astmaa ja keuhkoahtaumatautia sairastaville, todetaan raportissa. Neljä muuta uutta tutkimusta puoltaa D-vitamiinin käyttöä virustautien torjunnassa.
Selitys piilee siinä, että D-vitamiini osallistuu yli 200 viruksia ja bakteereja torjuvan peptidin tuotantoon elimistössämme. Nämä peptidit, mm. katelisidiini, ovat luonnon omia antibiootteja, jotka suojaavat meitä tartunnoilta. D-vitamiinin puute heikentää luonnollista puolustuskykyämme.
Suomessa kiistellään D-vitamiinin saantisuosituksista. Nykyinen saantisuositus 3–60-vuotiaille on 7,5 mikrogrammaa (µg) päivässä, mutta sekään ei toteudu yleisesti. Naiset saavat keskimäärin 5 ja miehet 7 µg/vrk, kun todellinen tarve on kymmenkertainen. Ravitsemustieteen dosentti Christel Lamberg-Allardt vaati 2007 muiden mukana saantisuosituksen reilua nostoa. Vuonna 2008 hän ja 16 muuta asiantuntijaa esittivät terveiden lasten 25-OHD:n nostamista 125 nmol:iin/l. Se edellyttää 20 µg:n ottoa 11 painokiloa kohti. Infektioita, diabetesta, autismia ja muita kroonisia tauteja sairastavilla lapsilla 25-OHD:n tulisi olla noin 160 nmol/l. Se edellyttäisi jo 100 µg päivittäistä saantia.
Neuvoni on
Ota D-vitamiinia vähintään 50–75 µg päivässä jatkuvasti. Jos influenssa yllättää sinut, ota D-vitamiinipommi: Kolmena peräkkäisenä päivänä kunakin 50 kappaletta 25 mikrogramman kapseleita. Se on täysin turvallista ja todennäköisesti lievittää taudin kulkua merkittävästi. Se voi jopa pelastaa henkesi!
Teksti, Matti Tolonen