Ikääntyvillä usein D-vitamiinin puutetta

Tohtori Matti Tolonen
Yleisesti uskotaan, että tavallinen ruokavalio turvaa kaikkien vitamiinien ja hivenaineiden riittävän saannin. Näin ei asianlaita kuitenkaan ole, kertoo Hollannissa on käynnissä oleva yli 65-vuotiaiden ihmisten terveystutkimus (Amsterdam Longitudinal Aging Study). Siinä mitattiin veren D-vitamiinipitoisuus yli 1200 kotona asuvalta henkilöltä. Lähes 40 prosentilla miehistä ja 57 prosentilla naisista oli piilevä D-vitamiinin puute. Osa tutkituista joutui sittemmin vanhainkotiin. Mitä vähemmän veressä oli D-vitamiinia, sitä todennäköisemmin henkilö joutui laitoshoitoon ja kuoli ennenaikaisesti.
Tutkituista 169 henkilöä kärsi lievästä ja 26 vakavasta masennuksesta. Masentuneilla oli keskimäärin 14 prosenttia vähemmän D-vitamiinia veressään ja vastaavasti lisäkilpirauhasen parathormonin pitoisuus oli suurempi kuin ei-masentuneiden. Mitä vähemmän D-vitamiinia, sitä vakavampi masennus.
D-vitamiini on hormoni, joka vaikuttaa mielialaan ja useisiin neurologisiin toimintoihin monella tavalla. D-vitamiinin puute on ilmeisesti yksi masennuksen syytekijä, joten tätä vitamiinia tulisi antaa ravintolisänä myös aikuisille eikä pelkästään pikkulapsille, kuten neuvoloissa suositellaan. Raportin voi lukea internetistä http://tinyurl.com/55jsxf
Aivoissa on kaikkialla D-vitamiinireseptoreja (vastaanottimia), joiden välityksellä D-vitamini edistää ja pitää yllä kognitiivisia taitoja kuten oppimista, muistia, päättelykykyä, motorisia toimintoja sekä sosiaalista käyttäytymistä. Ilmeisesti D-vitamiini ehkäisee masennustakin näiden reseptorien kautta.
Ikäihmiset eivät saa riittävästi D-vitamiinia ruoasta eivätkä auringonvalosta, koske eivät oleskele kovinkaan paljoa vaatteitta auringonpaisteessa. Piilevä D-vitamiinin puute heikentää luustoa, lihasvoimaa ja yleistä vastustuskykyä. Puute lisää tapaturmien, luunmurtumien ja ennenaikaisen kuoleman riskiä. Lisäksi D-vitamiinin puute liittyy myös lihomiseen, diabetekseen, reumaan, sydän- ja verisuonitauteihin ja syöpäsairauksiin, jotka kuormittavat suuresti terveydenhuollon resursseja ja aiheuttavat jättimäisiä kuluja. Uusien tutkimusten mukaan D-vitamiini ehkäisee verisuonten kalkkiutumista.
D-vitamiinin päivittäistä saantisuositusta nostettiin vuoden 2005 alusta viidestä seitsemään 7,5 mikrogrammaan (µg). Ikääntyvien ihmisen päivittäinen tarve on pikemminkin 50 µg. He siis tarvitsevat lisävitamiinia vuoden ympäri. D-vitamiinia lisätään moniin kalaöljyvalmisteisiin, esimerkiksi E-EPAan. Kalaöljykin ehkäisee masentuneisuutta ja sydän- ja verisuonitauteja, joten tällaisen ravintolisän käytöllä lyödään kaksi kärpästä yhdellä iskulla
Suomalaiset terveysviranomaiset ja ravitsemustutkijat ovat vihdoin myöntäneet, että myös aikuisen pitää ottaa ruoan lisänä D-vitamiinia. Sen turvallinen päiväannos jatkuvassa käytössä on aikuisille ainakin 100 µg ja lapsille 25 µg/vrk. Yhdysvaltalaisen ja kanadalaisen riskiarvion mukaan jopa 250 mikrogrammaa päivässä on täysin turvallista.